Zaplanuj aktywności dla 18-24-miesięcznego dziecka
Twoje dziecko ma już prawie dwa lata! Czasem trudno uwierzyć, że aż tak szybko rośnie. Zapewne ma już swoje ulubione zabawy. Im bliżej drugich urodzin, tym szybciej opanowuje nowe umiejętności, np. związane z koordynacją ruchową czy komunikowaniem swoich potrzeb. Może być też już nawet małą gadułą.
Dawaj przykład
Regularna aktywność jest niezwykle ważna dla dziecka. Zabawy ruchowe to nie tylko ćwiczenia dla ciała, ale też wyzwanie dla rozwijającego się umysłu. Dawaj dobry przykład i ruszaj się tak często, jak to możliwe. Niech Twoja pociecha widzi, że chodzisz, tańczysz i jeździsz na rowerze, aktywnie spędzając czas - dziecko będzie chciało robić to, co Ty.
Urozmaicaj zabawę
Niektóre aktywności pomagają ćwiczyć motorykę małą dziecka, angażując niewielkie mięśnie w jego ciele, np. te wokół paluszków. Taniec, podskoki czy bieg po ulubioną zabawkę mobilizują z kolei całe ciało i rozwijają motorykę dużą.
Proponuj maluchowi wspólne gry, ale zostaw też czas na swobodną zabawę. Jednym z pomysłów może być wspólna aktywność na świeżym powietrzu. Przy dobrej pogodzie możecie wyjść na pobliski plac zabaw czy spacer po parku lub odwiedzić ogród botaniczny. Oto pięć pomysłów na wspólne zabawy, dzięki którym łatwiej będzie zapewnić dziecku zalecaną porcję aktywności dziennie.
- Co? Samolot z papieru
Jak? Wspólnie złóżcie kartkę papieru tak, by powstał z niej samolot. Pozwól mu wzbić się w powietrze, a następnie zachęć malucha, żeby próbował go złapać. Jeśli możecie, wyjdźcie na świeże powietrze, aby mieć dużo przestrzeni do biegania. Dziecko z chęcią będzie kierować samolot w Twoją stronę - możesz pobiec za nim, żeby pokazać, że dobrze się bawisz.
Dlaczego? Bieganie angażuje całe ciało i pomaga wzmacniać mięśnie nóg. Maluch będzie mógł zgadywać, dokąd wiatr porwał papierową zabawkę! - Co? Klocki
Jak? Zachęć dziecko do zbudowania wieży z miękkich kloców, a później przewrócenia konstrukcji.
Dlaczego? Klocki pomagają rozwijać ruchy rąk i paluszków. To dobrzy przykład swobodnej zabawy, podczas której maluszek tworzy, co tylko zechce i uczy się, jak działają różne przedmioty. Poprzez tę aktywność ćwiczy nie tylko dłonie, ale też mózg. - Co? Zabawa w chowanego
Jak? Znajdź kryjówkę i zachęć dziecko do poszukiwań, a następnie zamieńcie się rolami. Możesz też schować zabawkę. W czasie tej gry pokaż maluszkowi, że ruch i poszukiwania sprawiają Ci przyjemność.
Dlaczego? Między 18. a 24. miesiącem życia Twoja pociecha rozumie już koncepcję zabawy w chowanego. Jeśli ukryjesz zabawkę, zrozumie, że ma jej szukać. Jeśli zaś przeprowadzicie grę na dworze, bieganie pozwoli na ćwiczenie motoryki dużej. To przykład zorganizowanej zabawy, w której dzieci postępują zgodnie z wytycznymi dorosłych. To także dobry moment na naukę nowych słów. Wystarczy nazywać wspólnie obserwowane na zewnątrz przedmioty. - Co? „Piłeczka do kółeczka”
Jak? Na podłodze połóż obręcz lub ułóż okrąg za pomocą skakanki, a dookoła rozłóż piłki w różnych rozmiarach. Zachęć malucha, by zebrał piłki i wrzucił do okręgu. Kiedy już trochę potrenuje, dołącz do zabawy i zobaczcie, kto zrobi to szybciej!
Dlaczego? Ta zabawa zachęca dziecko do szybkiego poruszania się i wyginania ciała, kiedy schyla się po piłki i biega z miejsca na miejsce. Rozwija motorykę dużą i małą. - Co? Domowe „kręgle”
Jak? Puste butelki po wodzie wykorzystaj jako kręgle i zachęć malucha, by strącał je przy pomocy piłki. Nagradzaj malucha za celny strzał, aby dobrze zrozumiał cel zabawy.
Dlaczego? Ta aktywność wspiera rozwój motoryki dużej dziecka oraz pomaga ćwiczyć koordynację wzrokowo-ruchową. Pamiętaj, że maluszek będzie chciał naśladować Twoje ruchy i chętniej dołączy do zabawy, jeśli dostrzeże, że czerpiesz z niej radość. Nauczy się też, jak czekać w czasie zabawy na swoją kolej i jak świętować zwycięstwo!
Plac zabaw – na co zwracać uwagę?
- Na dworze zawsze miej malucha na widoku i bądź w pobliżu.
- Szukaj zabawek i sprzętów dostosowanych do wieku dziecka.
- Wybieraj huśtawki z podparciem, które zapobiegają upadkom.
- Jeśli to możliwe, wybieraj place zabaw z miękką nawierzchnią, która amortyzuje upadki.
- Uważaj na metalowe sprzęty, które mogą nagrzewać się w upalne dni.
- Przypomnij maluchowi, żeby wspinając się na huśtawkę, korzystał z drabinki lub schodków.
Źródła
https://pathways.org/growth-development/toddler/games/ (dostęp w dniu 5 grudnia 2018 r.)
Okely AD, Ghersi D, Hesketh KD, et al. A collaborative approach to adopting/adapting guidelines – The Australian 24-hour movement guidelines for the early years (birth to 5 years): an integration of physical activity, sedentary behavior, and sleep. BMC Public Health 2017; 17(Supple 5):869. doi: 10.1186/s12889-017-4867-6.
Shelov SP & Altmann TR (Eds.). (2009). American Academy of Pediatrics. The complete and authoritative guide Caring for your baby and young child birth to age 5 (5th ed.). USA: Bantam Books.
Society of Health and Physical Educators (SHAPE). Active start: A statement of physical activity guidelines for children from birth to age 5. 2nd ed. Reston, VA: SHAPE America; 2009. Available at: https://www.shapeamerica.org/standards/guidelines/activestart.aspx (dostęp w dniu 5 grudnia 2018 r.)
Tremblay MS, Chaput J, Adamo KB, et al. Canadian 24-hour Movement Guidelines for the Early Years (0-4 years): An integration of physical activity, sedentary behaviour, and sleep. BMC Public Health 2017; 17(Suppl 5):874 doi 10.1186/s12889-017-4859-6.
https://pathways.org/all-ages/milestones/ (dostęp w dniu 5 grudnia 2018 r.)
https://pathways.org/topics-of-development/play/(Accessed (dostęp w dniu 5 sierpnia 2018 r.)
https://pathways.org/watch/parents-guide-structured-vs-unstructured-pla…(Accessed (dostęp w dniu 5 sierpnia 2018 r.)
https://pathways.org/baby-milestones-calendar/(Accessed (dostęp w dniu 5 sierpnia 2018 r.)
Graj o wózek 3w1 dla Maluszka!
Nestlé Baby&me umożliwia konsumentom wystawianie opinii o swoich produktach i zapewnia dostęp do wystawianych przez konsumentów opinii o swoich produktach, jednakże na ten moment Nestlé Baby&me nie może zapewnić, czy publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.