Skontaktuj się z ekspertką
Potrzebujesz wsparcia po porodzie? Nie wiesz, jak radzić sobie z baby bluesem lub depresją poporodową, a może chcesz zapytać o rozwój psychiczny Maluszka? Skontaktuj się z naszą psycholożką.
Paulina Nowakowska ma długoletnie doświadczenie z dziećmi, pracuje jako nauczyciel języka angielskiego i prowadzi zajęcia edukacyjne dotyczące emocji, które mają na celu wyrównanie poziomu umiejętności dzieci. Paulina przeszła serię szkoleń w zakresie pracy z dziećmi. Między innymi: szkolenia z norm i zaburzeń rozwojowych u dzieci, szkolenia z gier i zabaw rozwijające funkcje poznawcze, szkolenia z rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka i nastolatka. Prywatnie jest mamą dwóch chłopców.
Ekspertka odpisuje na wiadomości dwa razy w tygodniu,
Paulina Nowakowska ma długoletnie doświadczenie z dziećmi, pracuje jako nauczyciel języka angielskiego i prowadzi zajęcia edukacyjne dotyczące emocji, które mają na celu wyrównanie poziomu umiejętności dzieci. Paulina przeszła serię szkoleń w zakresie pracy z dziećmi. Między innymi: szkolenia z norm i zaburzeń rozwojowych u dzieci, szkolenia z gier i zabaw rozwijające funkcje poznawcze, szkolenia z rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka i nastolatka. Prywatnie jest mamą dwóch chłopców.
Ekspertka odpisuje na wiadomości dwa razy w tygodniu,
Zobacz jak jeszcze możemy Cię wspierać
Przeczytaj nasze ebooki, jak radzić sobie z emocjami w ciąży i po porodzie, jak zaplanować pierwszą podróż z Maluszkiem oraz przygotować Dziecko do żłobka.
Zapraszamy na comiesięczne czaty z Ekspertką!
Odwiedź naszą stronę na Facebooku, gdzie co miesiąc nasze Ekspertki odpowiadają na wszystkie Wasze pytania. Znajdziesz tam również merytoryczną wiedzę, dawkę pozytywnej motywacji, a także informacje o promocjach, konkursach, testowaniach naszych produktów i wiele więcej!
O CO PYTALI INNI RODZICE:
Moja córka ma prawie 4 lata. Jest BARDZO energicznym dzieckiem! Zastanawiam się kiedy dziecko jest po prostu żywiołowe, a kiedy już trzeba robić badanie na ADHD?
Paulina Nowakowska:
Dla dzieci w wieku przedszkolnym (3-5 lat) diagnoza ADHD może być trudna, ponieważ w tym wieku dzieci często wykazują pewne poziomy niepokoju, impulsywności i nadmiernego ruchu, które są normalne w rozwoju. W większości przypadków jest to element dzieciństwa który mija 😊 Jednak jeśli te objawy są znacznie bardziej nasilone i wpływają negatywnie na codzienne funkcjonowanie można skonsultować się z lekarzem lub specjalistą, takim jak psychiatra, psycholog lub neuropsycholog, aby przeprowadzić dokładną ocenę i diagnozę ADHD.
Jak przygotować trzylatka do adaptacji w przedszkolu?
Paulina Nowakowska:
przygotowanie trzylatka do adaptacji w przedszkolu to ważny i często bardzo ciężki proces. Pamiętajmy o tym, że każde dziecko adaptacje przechodzi w swoim tempie, jednemu dziecku wystarczą 2 tygodnie, drugiemu może zając to pół roku. Na szczęście jest kilka sprawdzonych sposobów które mogą pomóc w przygotowaniu trzylatka do przedszkola:
1. Rozmawiaj z dzieckiem: Opowiedz mu o przedszkolu, co tam się dzieje, jak będą się bawić z innymi dziećmi i na czym będą polegały codzienne zajęcia. Możesz także przeczytać dziecku książki lub oglądać filmy związane z tematem przedszkola, aby pomóc mu zrozumieć, czego się spodziewać.
2. Zwiedzaj przedszkole: Zorganizuj wizytę w przedszkolu, jeśli to możliwe. Pozwól dziecku zobaczyć nowe miejsce, poznać nauczycieli i zorientować się, jakie są dostępne zabawki i zajęcia. To pomoże dziecku poczuć się bardziej komfortowo, zanim rozpocznie regularne uczęszczanie do przedszkola.
3. Ustanów rutynę: Pomóż dziecku przyzwyczaić się do rutyny, która będzie podobna do tej w przedszkolu. Na przykład, ustal stałe godziny snu, jedzenia i zabawy, aby dziecko miało poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności. W przedszkolu również będą mieć ustaloną strukturę dnia, dlatego warto wprowadzić podobne nawyki w domu.
4. Buduj umiejętności społeczne: Pracuj z dzieckiem nad budowaniem umiejętności społecznych, takich jak dzielenie się, współpraca i wyrażanie emocji. Daj dziecku możliwość interakcji z innymi dziećmi na placach zabaw, w parkach lub podczas spotkań z rówieśnikami. To pomoże mu poczuć się pewniej podczas interakcji z innymi dziećmi w przedszkolu.
5. Wyraź wsparcie i pewność: Przekaż dziecku, że jesteś tu dla niego i że przedszkole to miejsce, w którym będzie mogło się rozwijać, poznawać nowych przyjaciół i mieć wspaniałe doświadczenia. Podkreśl, że przedszkole to normalna część dorastania i że wiele dzieci tam chodzi.
6. Zabierzcie do przedszkola ulubioną rzecz– po wcześniejszym ustaleniu z „Ciocią”. Pozwól dziecku zabrać ze sobą ulubioną zabawkę, kocyk lub inną rzecz, która sprawi mu poczucie bezpieczeństwa w nowym środowisku. To może być tzw. "przedmiot pocieszający", który pomoże dziecku przetrwać początkowy okres adaptacji. PS adaptacje do przedszkola przechodzimy też my rodzice – bardzo często jest to trudniejsze dla mamy i taty niż dla dziecka – dajmy sobie czas 😊
Moja 4,5 latka zwraca innym uwagę ze brzydko rysują albo maja brzydkie ubranie, albo jak ktoś ma inny wygląd ze jest brzydki, jak jej wyjaśnić takie zachowanie sprawia innym przykrość.
Paulina Nowakowska:
By pomóc dziecku zrozumieć, dlaczego nie powinno oceniać innych negatywnie na głos i zachęcić je do wyrażania pozytywnych myśli i słów, możesz zastosować kilka strategii:
1. Uświadomienie roli empatii: Wyjaśnij dziecku, że wszyscy ludzie mają różne uczucia i że ocenianie innych negatywnie może sprawić, że będą się źle czuć. Wspomnij, jak sami chcielibyśmy być traktowani przez innych i dlaczego empatia jest ważna.
2. Nauczanie szacunku i tolerancji: Wprowadź pojęcia szacunku i tolerancji, które są kluczowe dla zdrowych relacji międzyludzkich. Pomóż dziecku zrozumieć, że każdy ma prawo do swoich uczuć, opinii i wyborów, nawet jeśli się od nas różnią. Tutaj mogą być pomocne książeczki dla dzieci dostępne w ksiegarniach: np. Hiedi France „Empatia”
3. Wzmacnianie pozytywnego myślenia: Skupiaj się na chwaleniu dziecka za wyrażanie pozytywnych opinii i myśli na temat innych. Pochwal je, gdy zauważa dobre cechy, dokonania lub zachowania innych osób. To pomoże dziecku zauważyć i koncentrować się na pozytywnych aspektach innych ludzi.
4. Utrzymywanie otwartej komunikacji: Zachęcaj dziecko do rozmów na temat swoich odczuć i do zadawania pytań na temat innych osób. Daj mu przestrzeń do wyrażania wątpliwości, a następnie odpowiednio na nie reaguj, wprowadzając pozytywne perspektywy.
5. Wdrażanie zasad niezależności: Zachęcaj dziecko do myślenia samodzielnego i wyciągania wniosków na podstawie własnych doświadczeń. W ten sposób może nauczyć się, że ocenianie innych negatywnie może być niesprawiedliwe i niepełne.
6. Rola modelowania: Pamiętaj, że dzieci uczą się przez obserwację i naśladownictwo. Bądź pozytywnym modelem dla swojego dziecka, unikaj negatywnych komentarzy na temat innych osób i staraj się być empatycznym i szanującym wobec innych.
7. Cierpliwość i konsekwencja: Pamiętaj, że nauka nowych zachowań wymaga czasu. Bądź cierpliwy/a i konsekwentny/a w swoich przekazach, aż dziecko zrozumie, jakie są właściwe sposoby wyrażania opinii o innych osobach.